כתבות כללי

תכנון אינטגרטיבי של מחסנים

מחסנים הם החוליה המרכזית בניהול שרשרת האספקה והלוגיסטיקה של חברות וארגונים. כמתקן המיועד להפיק תועלו לארגון, תכנון נכון של המחסן – על כל מערכותיו - חייב להתמקד ביצירת מערך פונקציונאלי יעיל, תוך שמירה על כל כללי הבטיחות הנדרשים ויצירת סביבת עבודה נוחה לעובדים תכנון מיטבי ישיג הגדלה מתמדת של הפרודוקטיביות, הגדלת הפיקוח על התנועות והמלאים, הפחתת עלויות תפעול ושיפור השירות ללקוחות. בארגונים רבים מהווה המחסן נדבך חשוב מהמיצוב (Positioning) שהארגון בונה לעצמו כלפי עובדיו ולקוחותיו, ומהווה חלק מהאמירה של הארגון לגבי רמת השרות הניתנת. כחלק משרשרת האספקה, המחסן שייך לקבוצת ה-INTRA LOGISTIC שבה מתבצעות כל הפעולות הלוגיסטיות תחת קורת הגג  (Logistics Under Roof).
מאפיינים רבים משפיעים על תכנון מיטבי של מחסנים, ורק תכנון אינטגרטיבי המביא בחשבון את כל האספקטים הרלבנטיים לארגון יביא לתועלות המתאימות. הפעולות הלוגיסטיות הינן פעולות המתבצעות בתדירות ובאינטנסיביות גבוהה. חיסכון קטן בתהליך שרשרת האספקה מביא לתוצאות הניכרות ברווחיות הארגון. ההשקעה במערכות לוגיסטיות הינה כדאית מאד לארגונים.
חשיבות האינטגרציה בתכנון המחסן
נבחן מספר השפעות צולבות הקשורות לקבלת החלטות נכונות בתכנון המחסן:
°כאשר מידות המבנה אינן סופיות – רצוי לתכנן קודם כל את מערכות האחסון ואח"כ "לעטוף" אותם במבנה מתאים. הדבר ימנע בזבוז אפשרי של שטח/נפח המחסן.
°סוג הרצפה יקבע בין השאר בהתחשב בסוגי מערכות האחסון ועומס מרבי למסגרות/רגליות.
°גימור מערכות האחסון (צבוע / מגולוון) יושפע בין השאר מתנאי האקלים וטמפרטורת העבודה במחסנים.
°בחירת כלי הניטול תתבצע בהתאמה לסוגי יחידות הניטול וכמותם, גובה ומאפייני מערכות האחסון ועפ"י התפוקות הנדרשות.
°בחירת מערכות האחסון תבצע בהתאם לסוגי יחידות הניטול, התפלגות הכמויות, התפוקות הנדרשות ורמת השרות המובטחת.
°כל המערכות יבחרו לאחר ביצוע ניתוח כלכלי של עלות תועלת ובחינת התפוקות המתקבלות לעומת הדרוש.
°דרישות של FIFO או גישה ישירה או LIFO ישפיעו על סוגי המערכות שיבחרו.
°מיקום נכון של משרדים, חדרי נוחות, כניסות, דלתות ושערים וכד' ישפיעו על רמת אבטחת ואמינות המלאי במחסן.
°בתכנון גובה הדלתות יש להביא בחשבון את הגובה המרבי של כלי הניטול שיש להכניס/להוציא מהמחסן.
°גלגלי המלגזה צריכים להתאים לסוג הרצפה.
°בשימוש במערכות אחסון דרייב אין יש לבדוק ולאשר שהמלגזה מתאימה למידות רחוב הדרייב אין. כיוון שכניסת המלגזה למשטח משתנה בהתאם לסוג מערכת האחסון למשטחים, משתנה גם מרכז הכובד של המשטח ובהתאם גם גובה ההרמה של המלגזה עבור משטח בעומס נתון.
°לחץ המים באזור בו מוקם המחסן משפיע באופן ניכר על עלויות מערכות כיבוי האש.
°ברוב המקרים מתוכננות מערכות אחסון בשיטה בה המלקט ניגש למוצר (Man To Product), בחינה נכונה של שיטת התפעול ומעבר לשיטת ניטול בה המוצר מגיע למלקט (Product To Man) מגבירה את התפוקות ועשויה גם להוריד את עלויות התפעול הכוללות.
°נצילות – למערכות אחסון שונות יש נצילות שונה של נפח המחסן. בד"כ הנצילות הינה בין 30 ל 90 אחוז. במקרים מסוימים כגון חדרי הקפאה וקרור (בהם מושקעת אנרגיה רבה לאורך זמן) חשוב מאד למקסם את כמויות הסחורה ביחס לנפח נתון של המחסן. עיקר העלויות כאמור הנן בתחום האנרגיה– וכאן רצוי לחסוך ככל הניתן!
°שימוש במלגזות דיזל, חשמל או גז – יתבצע לפי סוג ואופי המחסן.
לסיכום- ברור לכל שטיב המחסן תלוי בטיב התכנון ובראיה האינטגרטיבית של כל המכלול .דרוש ניסיון רב ע"מ לקחת בחשבון את כל הפרמטרים הספציפיים לכל מקרה ומקרה. יש לבצע ניתוח של חלופות ובדיקות כדאיות של הפיתרונות המוצעים. פרויקט הקמת מחסן הינו ללא ספק השקעה מהותית בכל ארגון ולכן רצוי להתייעץ עם מומחים.
*הכותב הינו יצחק דנה, מנכ"ל חברת הייעוץ והתכנון הלוגיסטית A.G.S.