כתבות כללי

שינויים בתחומי ה-Intra Logistics והשילוח בישראל

במאמר זה נסקור את השינויים והתמורות העיקריות בשוק ה –Intra-Logistics והשילוח בישראל לקראת שנת 2017. באופן כללי, אני נוהג להבחין בין שני ענפים עיקריים בענף הלוגיסטיקה: הראשון, ענף ה Intra-Logistics הידוע גם בשמו Logistics Under Roof (או 3PL's) בו מתבצעות בעיקר פעולות של  Inbound, Stock-Management ו-Outboud. השני, ענף השילוח הכולל בתוכו את תכנון וארגון כל נושאי העברה של סחורות ממקומות המוצא שלהם ליעדים שונים, עמילות מכס, מסופים וחברות הובלה.
בעבר המשק נחלק לחברות הפועלות רק באחד מן הענפים שלעיל, כיום אנחנו רואים שחברות רבות מתרחבות לשני תחומי פעילות בנסיון להשיא רווחים ולעיתים קרובות על חשבון פעילות התחום השני. המשלחים הגדולים בונים תשתיות לוגיסטיות של מחסנים והפצה מקומית וחברות ה 3PL's מתחילות לספק שירותי שילוח ועמילות ללקוחותיהם. פעילות חוצת קווים זו, נושאת עמה אתגרים וסיכונים רבים לשני סוגי החברות כלהלן:
1) כל אחד מן הצדדים שואף למקסם את הקשר שלו עם הלקוחות השונים ולספק להם שירותים לוגיסטיים בכל טווח שרשרת האספקה End-2-End Solutions. חלק מהמשלחים, קשורים עם שותפים בין לאומיים (בדרך כלל כסוכנים) המיישמים גם כן שירותי שילוח בין לאומיים לצד אספקת שירותי Intra-Logistics והפצה. מצב זה יוצר לחץ על המשלחים להיות דומים ככל האפשר לשותפים הגלובליים ולפעול במגזרים רבים יותר.
2) הקשר הטוב והאסטרטגי עם לקוחותיהם בארץ, מאפשר לכל אחד מהצדדים להבין כמה הלקוח שלהם משלם על השירותים האחרים שהוא מקבל. 3) התפתחות הסחר הבין לאומי ובייחוד תחום ה e-Commerce קורצים לכל אחד מהצדדים לתפוס עמדה חדשה בשוק שבו כל הכללים משתנים ושם המשחק הוא אספקה מהירה לצרכן הסופי.
4) יש הרבה כסף בלוגיסטיקה והריביות בשוק נמוכות. היזמים מעוניינים להרחיב עסקים.
לצד זאת, קיימים מספר סיכונים, שכן שני הענפים לעיל הינם מקצוע נפרד וייחודי בו נדרשים מקצועיות וניסיון רב כולל Know-How לצד Best-Practices. בנוסף, הרווחיות בענפים אמנם חיובית, אך באחוזים נמוכים יחסית-  ולכן אלו לא יכולים לספוג שגיאות מקצועיות מהן נובעים הפסדים כבדים בהמשך. זאת ועוד, בכל אחד מהענפים נדרשות השקעות גדולות מאד המחייבות תכנון קפדני והבנה עמוקה של הביזנס. לצד כל התאגרים שציינתי, יש להביא בחשבון שהמשק הישראלי הינו ייחודי, שכן מחירי הקרקע בו גבוהים והעובדים המקצועיים נמצאים בזמינות נמוכה יחסית. לכן, לא כל מה שעובד טוב בחו"ל – עשוי לעבוד טוב בארץ.  
המלצות:
1. לשקול היטב האם כדאי להרחיב את תחומי הפעילות ולבצע השקעות כבדות בענף שלא מכירים.
2. לרכוש ידע מקצועי ועסקי אודות הענף אליו מעוניינים להיכנס.
3. להתאחד על ידי שותפויות או רכישות ומיזוגים, זאת בכדי לשמר ולנצל ידע מקצועי קודם לו חשיבות גדולהמאד לתחילתה של כל פעילות חדשה.
4. לגייס עובדים בעלי ניסיון רב והצלחה בתחום החדש.
5. להתייעץ עם מומחים. 
*הכותב הינו יצחק דנה, מנכ"ל חברת הייעוץ והתכנון הלוגיסטית A.G.S.