כתבות כללי

עשרה צעדים להשגת תוצאות רצויות בהטמעת תוכנת WMS

אז איך משיגים תוצאות טובות באמת התקנה והטמעה של תוכנת WMS:
1. נהל את הרכישה וההטמעה של התוכנה כפרויקט! 
מנה מנהל פרויקט מטעם החברה שיוביל את המהלך ויהיה בעל הסמכות ואחריות לפרויקט. מומלץ להעסיק יועץ לוגיסטי בעל ניסיון מוכח בניתוח, אפיון והטמעת תוכנה לוגיסטית. בחן היטב את התוכנה שאתה קונה, והאם היא מתאימה באמת לניהול המשימות והיעדים שנדרשים. בחן את יכולתו וניסיונו של ספק התוכנה עם פרויקטים דומים לשלך.  בחן מי יבצע בפועל את ההטמעה מטעם ספק התוכנה, כמה אנשים, מה ניסיונם ומה זמינותם. בחן את עלות הפרויקט כולל כל הנושאים הנוספים הנדרשים בתחומי התוכנה, החומרה והמשאבים. הקם 3 וועדות לפרויקט: א. וועדת היגוי לפרויקט שתעסוק ביעדים, תקציבים ו-לו"ז. ב. וועדת יישום לוגיסטית – שתנתח את התהליכים הלוגיסטיים והדרכים האופטימליות להשגתם. ג. וועדת IT– שתעסוק בכל נושאי התוכנה, החומרה והממשקים. 
2. קבע יעדים!
קבע מראש את יעדי הפרויקט. נסח יעדים בצורה התנהגותית, מדידה ותוך כדי ידיעת התוצאות הרצויות. קבע מי ישתמש בתוכנה ברמות השונות בארגון ומהן התוצאות הצפויות מכל משתמש. קבע מראש את יעדי ההצלחה של הפרויקט ומשך הזמן הנדרש להשגתם. קבע את רמת אמינות המלאי הנדרשת. קבע את יעדי התפוקות הלוגיסטיות הנדרשות בכל אחד מהשלבים הלוגיסטיים. 
3. בצע אופטימיזציה של המחסן!
יש לבצע אופטימיזציה של מערך המחסן לפני הכניסה לפרויקט, כלומר, יש לתכנן ולבצע נכון את הנדרש בתחום מערכות האחסון, הליקוט והשינוע במחסן. יש לבצע מראש טיוב הנתונים והכנת "מאסטר דאטה" של מוצרים, לקוחות וספקים הכולל את כל המאפיינים הנדרשים לביצוע נכון ומדויק של הפעילות הלוגיסטית.
4. נתח טכנולוגיות לוגיסטיות!
בחן והתקן טכנולוגיות לוגיסטיות התומכות בהשגת היעדים כגון: ברקודים ו-מסופונים RFo, ליקוט מונחה אור  Pick 2 Light, ליקוט קולי Pick by Voice, זיהוי בשיטת RFID, עגלות ליקוט ייעודיות, בקרת משקל ועוד.
5. הפעל שיטות ליקוט מתקדמות!
כיוון ששיטות הליקוט קובעות את התפוקות המתקבלות מהמחסן, יש להפעיל שיטות ליקוט המעצימות את כמות שורות הליקוט כגון:
o   Pick by Zone
o   Multi Orders Picking
o   Pick & Pack
o   Pick 2 Clean
 6. תכנן מדדי ביצוע לבדיקת טיב ומגמות הביצועים!
הכן מסכי שליטה, מכוונים למנהלים המדווחים על המצב והמגמות בזמן אמת. תכנן מערכת המדווחת על אירועים לוגיסטיים המתבצעים או לא מתבצעים ועל כאלו המהווים חריגה מהתכנון\הביצוע הרצוי.
7. בצע ניתוחי ABC! 
בחר תוכנה בעלת יכולות ניתוח מלאי בשיטת ה-ABC, על התוכנה להמליץ ולאחר מכן ליצור גלי הזזה אוטומטיים של מיקומי פריטים באחסון ובליקוט המתאימים לשינויים בהזמנות המכר והדרישות מהמחסן. יכולת ביצוע ניתוחי ABC הינה קריטית להשגת יעדי תפוקות ליקוט.
8. בצע ריענון מלאי!
ניהול מיטבי של WMS חייב להבטיח שלא יבוצע גל ליקוט (שליחת מלקט למיקום ליקוט) אם אין מלאי מתאים במיקום הליקוט לצורך ביצוע המשימה. לכל פריט יהיה כאמור מיקום ליקוט שלגביו יוגדרו רמת מלאי מרבית וטריגר לריענון המלאי .הגדרות ריענון: א. ריענון קר – ריענון מתוכנן ויזום ע"י התוכנה או מנהל המחסן בשעות שאין בהם ליקוטים. ב. ריענון חם – ריענון המתבצע במהלך הליקוט המחייב הפסקת עבודת הליקוט במחסן. ניתוח כמות המלאי ומספר מיקומי הליקוט שיוקצו לכל פריט הם בעלי חשיבות עליונה לתפעול יעיל ושוטף של המחסן.
9. System Directed!
מטרת רכישת התוכנה הלוגיסטית הינה לעבוד עפ"י אלגוריתמים מתוכננים של פעילויות במחסן שנבחנו ונוסו בקפידה רבה, המאפשרים לעובדי המחסן לעבוד עפ"י הנחיות המערכת ע"מ להשיג את היעדים הנדרשים. עבודה עם תוכנה המאפשרת System Directed הינה פרמטר חשוב להשגת יעדים ותפוקות נדרשים במחסן. קיימת דרישה שתוכנת ה-WMS תעביר משימות ביצוע ממפעיל למפעיל באופן אוטומטי ורציף ע"מ לבצע באופן יעיל את הפעולות הלוגיסטיות במחסן. נדרש מתוכנת ה WMS לנהל משאבים במחסן כולל : מלגזות ויכולות הביצוע שלהם, עובדים עפ"י קבוצות ומאפייני ביצוע, אזורים ואיתורים עפ"י מאפייני האזור והאיתור ומוצרים עפ"י מאפיינים רבים.
10. הפוך את הלוגיסטיקה ממרכז הוצאות למרכז רווח!
תמחר את כל הפעילויות הלוגיסטיות המתבצעות במחסן. נהל תקציב לוגיסטי ודיווח על חריגים. בלוגיסטיקה – להשקעות יש החזר השקעה (ROI) מהיר מאד. מדובר בצעד כלכלי להשקיע בפתרונות ואמצעים לוגיסטיים מתאימים. 
לסיכום: תוכנת WMS הינה כלי ניהולי וביצועי להשגת היעדים במחסנים ומרכזים לוגיסטיים. WMS עשויה לשפר באופן ניכר את רווחיות שרשרת האספקה או לחילופין, לגרום להוצאות ואי השגת היעדים – כאשר התוכנה לא נבחנה, הוטמעה והופעלה לאור העקרונות המפורטים במאמר זה המתבססים על ניסיון אישי רב ו Best In Class, כפי שפורסמו במאמרים שונים של הכותבים המובילים בתחום הלוגיסטי.  להצלחת פרויקט WMS נדרשים ידע וניסיון לוגיסטי רב, לצד ידע וניסיון מתאים בתחום התוכנה, ואופן יישומה המיטבי.
*הכותב הינו יצחק דנה, מנכ"ל חברת הייעוץ והתכנון הלוגיסטית A.G.S.