כתבות כללי

השפעות עידן ה-e-Commerce על ה-3PL

בכתבה זו אבחן הפעם את השפעת ה e-Commerce על הלוגיסטיקה ושרשרת האספקה. בארצות בהן הכלכלה והמסחר מפותחים מאד, ה- e-Commerce מייצג את הדרגה הגבוהה ביותר של מסחר והפצה רב-ערוצית (Multi-Channel\Omni-Channel). קניות באינטרנט באמצעות מכשירים ניידים הם מנהג נפוץ עבור צרכנים המעדיפים לקנות כל דבר, מכל מקום כמעט ובכל עת. אפשרות זו הינה טרנד חזק לצרכן, אשר פורץ מסורת קניות בשווקים ובחנויות. השינוי של חווית הקניה מהווה אתגר גדול עבור יצרנים, קמעונאים ומערכות לוגיסטיות כאחד. 
הענפים העיקריים בהם התחזק סוג זה של מסחר הינם: אופנה – הלבשה והנעלה , מוצרי אלקטרוניקה ביתיים, גאדג'טים אלקטרוניים, מוצרי תקשורת, מוצרי חשמל, מוסיקה, ספרים ועוד. הביקוש ל e-Commerce הולך וגובר והדרישה ללוגיסטיקה אחרת – היא היא צורך השעה. המחסן המוכר לנו אינו מתאים יותר לסוג החדש של המסחר ולדרישות החדשות לאספקה ישירה לצרכן הסופי B2C– ההופכת את המחסן הרגיל להיות מרכז ביצוע e-Fulfillment.
הלוגיסטיקה המסורתית הורגלה לבצע את כל הפעילות הנדרשת בתהליכי ה - Inbound\Outbound בעסקאות מסוג B2B, כאשר הלקוח הינו חנות או רשת קמעונאית שניתן ליצור בינהם הסכמות (Shaking-Hands) לגבי התהליכים הלוגיסטיים הנדרשים. מרכזי הלוגיסטיקה וההפצה, שהורגלו לעסוק בהזמנות בגודל בינוני או גדול, הזמנות שנתקבלו בזמנים קבועים וממספר ידוע של לקוחות קבועים הנמצאים במיקומים ובקווי הפצה ברורים חייבים כעת לשנות את שיטות התפעול על מנת לספק את הדרישות ההולכות וגדלות של מספר רב מאד של הזמנות המגיעות מערוצי האינטרנט. ההזמנות "החדשות" הן קטנות מאד, לפריטים בודדים ולא לכמויות רבות מאותו מוצר, ללקוחות שאינם מוכרים הנמצאים בפריסה רחבה בערים השונות תוך הגדלה משמעותית של כמות האריזות, תוך זמן אספקה קצר של 24 עד 48 שעות לבית הצרכן וכן הצורך לעסוק בהחזרות בהיקף נרחב (ראה פרוט בהמשך).
הביקוש ללוגיסטיקה חדשה יצר ארבעה סוגים חדשים של מרובי טכנולוגיות: 
1. Sales Applications– אתרי 'עגלות קניות' אינטרנטיות, המותאמים לכל שיטות המסחר האלקטרוני (Omni-Channels) , המאפשרים ללקוח לזהות ולהזמין את המוצרים וכן לקבל מיידית את עלות המוצר ועלות המשלוח לכתובת של האספקה.
2.e-Fulfilment Center- מרכז הפצה מרובה פריטים ומגה פעילות, העוסק בעיקר באחסון, ליקוט ואריזה יומית של כמות מרובה מאד של הזמנות בודדות, המיועדות להפצה בשיטת B2C.  
 3.    Sorting Center- מרכזי מיון לפי כתובות ומיקוד, הממיינות ומאחדות משלוחים לפי אזורי שילוח ויעד סופי להפצה או לנקודת איסוף ייעודית.  4.    Parcel delivery centers– מרכזים אזוריים המבצעים קבלה והפצה של חבילות לבית הלקוח ומתמחים ב Logistic of the Last Mile כולל שימוש בתוכנות ייעודיות כגון TMS. 
כאשר הצרכן הסופי הוא זה המקבל את המוצר ישירות מן המערכת הלוגיסטית, אזי שביעות הרצון של הצרכן – זהו שם המשחק בענף ה e-Commerce. צרכן ה e-Commerce  מצפה שיינתן לו מבחר רחב של מוצרים - SKU, יכולת הזמנת אינטרנטית במחשב או ב Mobile, משלוח מהיר ובחינם, וכן אפשרות להחזיר בחינם את הסחורה.
יותר ויותר אנחנו רואים כיום קמעונאים ורשתות מסחריות בעולם, המוותרים על ניהול לוגיסטיקה עצמית בתחומי ה e-Commerce ומעדיפים לקבל שירותים לוגיסטיים מחברות ה-3PL. אולם, חברות ה-3PL הללו מנהלות מרכזי  e-Fulfilment ייעודיים לענף ה e-Commerce תוך מתן שירותים נוספים וייעודיים כגון ניהול פורטל המכירה ללקוחות הקמעונאיים המאחסנים אצלם את הסחורות, ניהול מרכז שירות לקוחות, מעקב אחר סחורות, שירותי סליקה ועוד. למעשה, חברות 3PL אלו מאפשרות לשחקנים חדשים להיכנס לשוק השיווק של מוצרים באינטרנט כאשר את כל השירותים הנחוצים להם יכולים לקבל מספק השירותים הלוגיסטיים. מחקרים בענף ה-LSP מראים שזהו מנוע צמיחה חדש ואיכותי לחברות ה-3PL, שכן נוצרה כאן הזדמנות מיוחדת לחברות ה 3PL לעקוב אחר עסקאות הלקוחות, אחר התנהגות הצרכנים ולאפשר לקמעונאים לנתח מידע רב תוך הבנה אמיתית של מה רכישות הצרכנים שלהן, ומה אלו מכניסים לעגלות הקניה הווירטואליות.
ניתוח כזה של שרשרת האספקה מאפשר לספקי השירותים הלוגיסטיים לשמור על שליטה מדויקת על המוצרים בכל שלב של טיפול בשרשרת אספקה, מיום קבלת המוצרים ואחסונם ועד לליקוט, אריזה ומשלוח שלהם. על מנת לעמוד בקצב הנדרש בייחוד בזמן ה-PEAK העונתי, משתמשים הרבה מרכזי  e-Fulfilment במערכות אחסון וליקוט אוטומטיים המגיעים לתפוקות של כאלף + תנועות ליקוט לשעת עבודה. צורך זה גורם לכך שבתחום השירותים הלוגיסטיים, החוזים בין הקמעונאיים לבין ה 3PL's הם חוזים ארוכי טווח של 5 וגם 10 שנים על מנת לתמוך ב ROI הנדרש להשקעות במערכות המחשוב והרובוטיקה.
מכיוון שנדרשת כאן התקשרות ארוכת טווח בין הצדדים וקשה לכולם להתיר את הקשר העסקי בינהם, מלווה בדרך כלל תהליך ההתקשרות בניתוח מעמיק של התהליכים, תרשימי זרימה מפורטים, בחינה של הקיבולות הנדרשות בתקופות השונות, שיטות הליקוט והאריזה, אמצעי המחשוב ועוד, תוך התייעצות עם מיטב היועצים הלוגיסטיים העוסקים בתחומים אלו.
*הכותב הינו יצחק דנה, מנכ"ל חברת הייעוץ והתכנון הלוגיסטית A.G.S.