כתבות כללי

האם הגיע הזמן למערכות אחסון אוטומטיות אצל ה-3PL´s?

הפעם נעסוק במגמות חדשות בישראל, בכל הקשור לתכנון מרכזים לוגיסטיים של חברות ספקי שירותים לוגיסטיים 3PL's ומערכות אחסון אוטומטיות. הכתבה תבחן האם הגיע הזמן למערכות אחסון אוטומטיות אצל ה 3PL's ?
בישראל ניתן למנות כיום מעל ל-50 מחסנים אוטומטיים המותקנים בחברות שונות. כאשר אנחנו סוקרים את סוג החברות שהתקינו מחסנים אוטומטיים, אנחנו לא מוצאים ברשימה אף שחקן משוק אספקת השירותים הלוגיסטיים 3PL's (אם לא סופרים את החברות ממן וסקופ כספק שירותים לוגיסטיים רגיל ). אנחנו כן מוצאים ברשימה חברות כגון: אסם, טבע, שופרסל, טמפו, שטראוס, נובולוג, תנובה, זבידה, מ. פינס, מוצרי שלם ועוד, לצד מספר ארגונים ביטחוניים שגם הם התקינו מערכות אוטומטיות שונות. חברות אלו הקימו מרכזים לוגיסטיים הכוללים מערכות אוטומטיות לשימוש עצמי, על סמך התוכניות העסקיות שלהן ובמסגרת בחינות כלכליות ובדיקת החזר ההשקעה לפרויקט (ROI). אם כן, ניכרת העובדה שאין כיום אף ספק שירותים לוגיסטיים בישראל המבצע שירותים לוגיסטיים של אחסון וליקוט באמצעות מערכות אוטומטיות (אנחנו כן מוצאים ספקים לוגיסטיים ייחודיים בתחומי ההפצה המפעילים ממיינות אוטומטיות- SORTERS). לא כך המצב בחו"ל, שם ספקי שירותים לוגיסטיי מפעילים מחסנים אוטומטיים שונים לניטול משטחים, קופסאות ופריטים בודדים. השימוש במערכות אוטומטיות אצל ספקי השירותים הלוגיסטיים בחו"ל הולך וגובר ויש דיווחים רבים על התקנות חדשות. גם הגידול הרב בענף ה e-Commerce בחו"ל מגדיל באופן ניכר את הצורך בשימוש במחסנים אוטומטיים.
אז מהן הסיבות שאצלנו בישראל השינוי מבושש לבוא?
1.חוסר ניסיון בתהליכים לוגיסטיים אוטומטיים ובאפשרויות החיסכון בהפעלת מערכים אוטומטיים.
2. זמינות מספקת של כח-אדם זול לביצוע ידני של הפעילות.
3. מחירי קרקע סבירים להקמת מרכזים לוגיסטיים גדולים (בד"כ בשכירות).
4. ריבוי ספקים לוגיסטיים בגודל בינוני ומטה, ללא יכולת אמתית לביצוע השקעות גדולות גם כאשר ה ROI חיובי ומבשר טובות.
5. חוסר נכונות מצד בעלי הסחורות (Depositors / Owners of Goods) להתחייב לחוזה לוגיסטי ארוך טווח המבטיח לספק שירותים לוגיסטיים ולהחזיר את ההשקעה במערכת האוטומטית.

ובכל זאת, מה נשתנה?
1. אנחנו עדים כיום לחוסר קריטי בעובדים לוגיסטיים. היטיב להביע את המצוקה, מר עופר לינצ'בסקי, מנכ"ל קבוצת ממן, בכנס 2016 Port2Port, כאשר הצהיר שקבוצתו, קבוצת ממן, מעוניינת לקלוט בכל אחת משלוש השנים הקרובות – 500 עובדים לוגיסטיים, אך אלו אינם בנמצא! המסקנה ברורה, בעתיד הקרוב צפוי חוסר מהותי בכח אדם לוגיסטי, לצד עלייה משמעותית במחירי העבודה. מי שלא יתאים את עצמו למציאות זו, לא יהיה מסוגל למכור בעתיד שירותים לוגיסטיים.
2. מחירי הנדל"ן בישראל ובמיוחד מחירי הנדל"ן הלוגיסטי, מאמירים ומרקיעים שחקים. אם לפני שנים לא מעטות, מחיר דונם לבניה באזורי תעשייה היה כ-400-600 אלף ₪ לדונם, היום המחירים מגיעים למעל 2 מיליון ₪ לדונם ומחירי השכירות מתקרבים ל 45 ₪ ל-מ"ר מבונה. גם כאן המסקנה ברורה, מי שלא יבצע אופטימיזציה לוגיסטית ויעבוד עם מערכות אוטומטיות מהירות, גבוהות וצפופות, לא ישרוד את קרב המכירות העתידי! כניסת ה-eCommerce לישראל תחייב התארגנות חדשה של ספקי השירותים הלוגיסטיים, שיאבקו על מנת לספק את הביקוש הרב הצפוי לליקוט מוצרים ואספקתם תוך פרק זמן קצר מאד. המחסנים ה"מנומנמים" בהם מלקטים כיום במקרה הטוב כ80 שורות ליקוט לעובד לשעה ( ובמקרה הרע כ 15-30 שורות ליקוט לעובד לשעה) יהפכו ל-Fulfilment-Centers עם קצב ליקוט של 1000-4000 שורות ליקוט לשעה. זה מה שאנחנו רואים כיום בחו"ל.
5. אנחנו עדים לירידת מחירים אצל יצרני וספקי מערכות אחסון אוטומטיות. יותר מתחרים, יותר פתרונות, יותר תחרות על פרודוקטיביות, יתירות גבוהה יותר של המערכות וחדשנות רבה.
לסיכום המלצותינו:
יש לבחון את הפעולות המתבצעות כיום אצל ספק השירותים הלוגיסטיים שניתן להעבירם למערכות אוטומטיות, לצד בחינת הקשר עם ה Depositors ולשקול לקיחת סיכון לגבי אורך הסכם השירות (העובדות מצביעותעל כך שבעלי הסחורה אינם ממהרים לנטוש ספק טוב של שירותים לוגיסטיים). יש לבחון את המשמעויות הלוגיסטיות של עידן ה e-Commerce על העסק שלכם, ולבצע סימולציות ובחינת תרחישים למחירי הפעילות בסביבת אי וודאות בה מחירי העבודה והנדל"ן עולים. יש לבדוק היטב את היכולת לגייס עובדים חדשים, לנתח פעילות ולקבל הצעות מחיר למחסנים אוטומטיים לליקוטים ומשטחים.
*הכותב הינו יצחק דנה, מנכ"ל חברת התכנון והייעוץ הלוגיסטית A.G.S.