כתבות כללי

איך בוחרים מערכת אחסון אופטימלית?

בחירת מערכת אחסון (Storage System) מיטבית היא אחת מן ההחלטות החשובות בבנייתו של כל מרכז לוגיסטי. החלטה זו משפיעה על האפקטיביות הביצועית של המרלו"ג, על יעילותו התפעולית, על ההון המושקע, ועל עלויות הניטול (Handling Cost). מגוון המערכות הקיים בתחום מאפשר למתכנן לבחור את הפתרון המיטבי התואם את צרכי הארגון בכל ההיבטים: אופי הסחורה, קצב הצריכה ושונותה, רמת המלאי הנדרשת, תהליכי העבודה במחסן, ורמת השירות הנדרשת. כל זאת, בעלות כוללת נמוכה ככל האפשר. התכנון כולל את בחירת מיקומו הגיאוגרפי של המרלו"ג, תכנון המבנה, מערך המחסן (Warehouse Layout), תכנון אמצעי הניטול והשינוע ואמצעי העזר, ועוד.
השיקולים העיקריים בבחירת מערכת האחסון הם: קצב ניטול הסחורה (Handling Capacity); נצילות השימוש בחלל האחסון (Space Utilization); ועלות הבעלות הכוללת לבעלים. מקובל לסווג את מערכות האחסון על-פי קטגוריות שונות, כגון: עומס המטען (כבד, בינוני וקל), יחידת הניטול (כגון משטח או מארז), סוג הניטול (ממוכן אוטומטי לעומת ידני קונבנציונאלי), אופי המערכת (סטטית או דינמית), צפיפות האחסון (נמוכה או גבוהה), שיטת הניטול (האדם אל הסחורה או הסחורה אל האדם  "Goods 2 Man") וכו'.
פתרונות האחסון המיועדים לעומס כבד:
א. אחסון במערום (Free Stacking Bulk Storage): אחסון ללא מידוף (Storage without racking). הפתרון מתאים, בעיקר, למשטחים אחידים וזהים בגודלם. פתרון זה מוגבל בגובה האחסון והוא מקשה על ניטול הסחורה. יתרונות הפתרון: אין צורך בהשקעת הון וניצול מרבי של שטח האחסון.
ב. מערכת מסוג "Conventional Pallet Racking": מערכת קונבנציונלית לאחסון משטחים (המערכת השכיחה ביותר באחסון משטחים). ניצול שטח האחסון הוא בטווח: 45%-30%. יתרונות המערכת: גישה ישירה (Direct Access) לכל משטח לצורך ניטולו בנוחות ובמהירות מרביים; יכולת לאחסן מגוון מוצרים; ואפשרות להוסיף סיפונים במפלס התחתון לצורך ניטול ידני של מארזים.
ג. מערכת מסוג "Double-Deep" או "Double-Racking": מערכת לאחסון משטחים בעומק כפול. ניטול המשטחים מתבצע באמצעות מלגזה עם מזלגות טלסקופיים. במערכת זו יש גישה ישירה למשטחים, הממוקמים בחזית המערכת. יתרון המערכת: ניצול טוב של שטח האחסון (כ-25% יותר ממערכת אחסון קונבנציונלית).
ד. מערכת מסוג "Narrow-Aisle Storage": מערכת לאחסון משטחים עם מעברי גישה צרים. מערכת זו מחייבת שימוש במלגזת היגש. יתרונות המערכת: גישה ישירה לכל משטח וניצול טוב של שטח האחסון.
ה. מערכת מסוג "Mobile Racking": מערכת נעה לאחסון משטחים, הכוללת מעבר גישה יחיד, שמיקומו משתנה על-פי הצורך. המערכת מבטלת את הצורך במעברי גישה קבועים. הזזת שורות האחסון מתבצעת באמצעות מנועי חשמל. יתרונה של המערכת הוא בניצול רב של שטח האחסון. המערכת מתאימה, בעיקר, למחסנים בתנאי קירור או הקפאה.
ו. מערכות מסוג "Drive-In" ו-"Drive-Through": מערכות אלו מיועדות לאחסן כמות רבה של משטחים מכל סוג פריט (SKU). מערכת "Drive-In" היא בעלת פתח כניסה ויציאה יחיד, וסדר הניטול הוא אחרון נכנס-ראשון יוצא (LIFO); מערכת "Drive-Through" היא בעלת שני פתחים (כניסה ויציאה), וסדר הניטול הוא ראשון נכנס-ראשון יוצא (FIFO). היתרון של מערכות אלה הוא בניצול מרבי של שטח האחסון (כ-85%).
ז. מערכת מסוג "Flow-Rack": מערכת אחסון דינמית (Live Storage) לאחסון משטחים שכשקיים חשיבות לסדר ניטולם. למערכת יש שני פתחים ומסוע גלילים המחבר ביניהם. פתח הכניסה גבוה ביחס לפתח היציאה. כאשר מניחים משטח בפתח הכניסה, הוא גולש באמצעות כוח-הכבידה לעבר פתח היציאה. יתרונות המערכת: גישה חופשית לכל מפלס, סדר ניטול מסוג FIFO, וניצול רב של שטח האחסון (85%-80%).
ח. מערכת מסוג "Push-Back": מערכת אחסון דינמית, המיועדת לאחסון משטחים עם מיגוון סוגים (SKU). המערכת אידיאלית לאחסון פריטים בעלי מחזור תנועה בינוני (Medium Turnover) עם כמות של שני משטחים לפחות מכל סוג פריט. המערכת הינה בעלת פתח כניסה ויציאה יחיד. סדר הניטול הוא מסוג LIFO. יתרונות המערכת: גישה חופשית לכל מפלס, וניצול רב של שטח האחסון (85%-80%).
ט. מערכות מסוג "Radio Shuttle": מערכת אחסון צפופה (High Density Storage), הכוללת מערכת שינוע SHUTTLE (נושא תת-משטחי), המופעל באמצעות גלי רדיו. המערכת יכולה להיות בעלת פתח כניסה ויציאה יחיד (סדר ניטול מסוג LIFO) או בעלת שני פתחים (סדר ניטול מסוג FIFO). יתרונות המערכת: תפעול אוטומטי, הסחורה מגיעה אל האדם (Goods-to-man), גישה חופשית ישירה לכל מפלס, אחסון יעיל לעומק רב (Efficient multi-depth storage), וניצול מרבי של שטח האחסון (כ-85%)
י. מערכת מסוג "Cantilever": מערכת זו מיועדת לאחסון פריטים ארוכים כגון: קורות, פרופילים, צינורות, לוחות, וכו'. יתרונותיה: מסוגלת לשאת משקל רב, והיא מתאימה לאחסון במבנה ובחצר.
פתרונות אחסון המיועדים לעומסים בינוני וקל:
א. מערכת מסוג "Shelving": מערכת מידוף לעומסים בינוני וקל. המערכת מיועדת לאחסון מארזים (מכלים, ארגזים, קרטונים, וכו') והיא מאפשרת ניטול ידני של פריטים מתוך מארזים (Broken case Picking). המערכת עשויה להיות בנויה ממפלס יחיד (Single-tier storage) או מכמה מפלסים (Multiple-tier storage). יתרונות המערכת: גישה ישירה למיגוון פריטים גדול וקצב ניטול גבוה.
ב. מערכת מסוג "Mobile Shelving System": מערכת מידוף נעה לאחסון פריטים. הזזת שורות המדפים מתבצעת ידנית או באמצעות מנועי חשמל. מערכת זו מתאימה לניטול פריטים בעלי מחזור תנועה נמוך (Low Turnover). יתרונות המערכת: מערכת סגורה המגנה על הפריטים מפני אבק ולכלוך, וביא בעלת ניצול רב של שטח האחסון.
ג. מערכת מסוג "Narrow-Aisle Storage in Shelf Compartments": אחסון במערכת מידוף במעבר צר. ניטול באמצעות מלקטת גובה. יתרונות המערכת: מאפשרת אחסון מגוון רב של פריטים (SKU), גישה ישירה לכל פריט, וניצול טוב של שטח האחסון.
ד. מערכת מסוג "Horizontal Carousel" ו-"Vertical Carousel":קרוסלות אופקיות או אנכיות, המתאימות לאחסון פריטים קטנים (Small goods). יתרונות המערכת: תפעול אוטומטי, הסחורה מגיעה אל האדם, קצב ניטול מהיר ביותר, רמת דיוק גבוהה (High accuracy), ואחסון גמיש (Flexible storage).
ה. מערכת מסוג "Mini Load": מערכת אוטומטית לאחסון פריטים קטנים (בקופסאות). ניטול באמצעות עגורן. יתרונות המערכת: תפעול אוטומטי, הסחורה מגיעה אל האדם, גישה ישירה לכל פריט, קצב ניטול מהיר ביותר, רמת דיוק גבוהה, אחסון גמיש, וניצול אופטימלי של חלל האחסון.
ו. מערכת מסוג "AutoStore": מערכת אוטומטית לאחסון פריטים קטנים. ניטול באמצעות רובוטים לאיסוף. יתרונות המערכת: תפעול אוטומטי, הסחורה מגיעה אל האדם, וניצול מרבי של חלל האחסון.
*הכותב הינו יצחק דנה, מנכ"ל חברת הייעוץ והתכנון הלוגיסטית A.G.S.