כתבות כללי

Multi Orders - ליקוט מרובה הזמנות

אחת השיטות הנפוצות להעצמת כמות הליקוטים לשעה לכל עובד במחסן הינה שיטת הליקוט בה המלקט מקבל משימה ללקט מספר רב של הזמנות במקביל. בד"כ שיטה זו מתאימה לתפעול באמצעות תוכנת WMS מתאימה לצד שימוש בכלים ספציפיים (עגלות ליקוט עם תאים) ומערכת זיהוי באמצעות מסופון וברקוד או בשיטת ה Pick2Light או Put2Light. תכנון גלי הליקוט בשיטת Multi Orders הינו חשוב במיוחד וצריך להתבסס על המאפיינים הבאים : 1) על הפריטים לליקוט להיות מאוחסנים באזור אחד במחסן. 2) על הליקוט להתבצע מעמדות Picking Position הממוקמות במפלסים הנמוכים לאורך נתיב ההליכה. 3) על המוצרים המלוקטים להיות פריטים הניתנים לאחסון בתאי העגלה . 4) על גודל תאי העגלה להתאים לכמות, לצורה ולמשקל של הפריטים המלוקטים. 5) כל מיקומי הליקוט צריכים להיות מרועננים לפני שחרור גל הליקוט.
שיטת התפעול-  המלקט נע עם עגלה מתאימה אל הפריט הראשון לליקוט. החיווי לגבי מיקום הפריט, יכול להתבצע באמצעות הכוון תאורה (Pick by Light) או באמצעות הודעה על מסך נייד המותקן על העגלה או כהודעת ליקוט רגילה הכוללת מיקום ע"ג המסופון של המלקט. המלקט מקבל הוראה ללקט את הפריטים ב 2 שיטות אפשריות: א. המלקט מקבל הנחיה ללקט שורת ליקוט לפריט אחד בכמות נתונה עבור אחת ההזמנות ולהניח את הפריטים בכמות המתאימה בתא שלגביו התבצעה הקצאה מראש להזמנה. לאחר מכן ממשיך המלקט ללקט את אותו פריט באותה השיטה, עבור שורת הזמנות נוספת. כשמסתיים הליקוט לכל שורות ההזמנה לאותו פריט, מתקבלת ההנחייה לעבור לפריט הבא. ב. כנ"ל אבל המלקט מונחה ללקט מראש את כל הכמות הנדרשת לכל שורות ההזמנה מאותו פריט ולאחר מכן לפזר את הפריטים בכמות המתאימה לכל תא\איתור בעגלה. כמובן שלאופי הפריטים, לגודלם ולכמות היחידות מכל פריט לליקוט ישנה השפעה על אפיון הליקוט ובחירת השיטה המתאימה בכל מקרה ומקרה.
עגלות הליקוט- ניתן לייצר או לרכוש את העגלות כשהן עשויות מחומרים שונים: עץ, מתכת, רשת ברזל, פלסטיק קשיח ועוד. ניתן לתכנן עגלות עם תאים משני צידי העגלה, אך רצוי שיהיה תא עם שני פתחים המאפשר ללקט במקביל משני צידי המעבר של המידוף. כאשר מותקנים בעגלה אביזרי ליקוט כגון: מסך, מערכת Put2Light וכן מכשירי RF לסריקה, יש לצייד את העגלה במצבר מתאים אשר יאפשר זמן ליקוט לפחות של משמרת אחת שלמה. לעיתים, נדרש להחזיק במחסן מספר גדול יותר של עגלות ליקוט מאשר מספר המלקטים. במקרים אלו נהוג לייצר מסגרת "אם" לעגלה הכוללת את כל האביזרים הנדרשים (מסך, מנורות, סורק), כאשר העגלה הפנימית היא פשוטה יותר וניתן להחליפה במהירות.
פרודוקטיביות- בד"כ, נהוג למדוד את כמות השורות שמלקט בודד מבצע בשעת ליקוט נטו. הנתונים הממוצעים כיום הם כדלהלן: 
א. ליקוט ללא WMS כאשר המחסן אינו מאורגן כהלכה ואין סדר הליכה – כ 15 עד 20 שורות ליקוט בשעה.
ב. ליקוט ללא WMS כאשר רשימות הליקוט ממוינות היטב בהתאם לסדר ההליכה במחסן – כ 30 עד 40 שורות ליקוט בשעה .
ג. ליקוט עם WMS בשיטת Pick by Order בה המלקט מלקט הזמנה אחת כל פעם, וכאשר המחסן מסודר היטב עם Picking Position - כ 70 עד 80 שורות ליקוט בשעה.
ד. ליקוט בשיטת  Multi Orders מעצימה בצורה ניכרת את תפוקות הליקוט ובהתחשב בסוג הפריטים וכמותם , במבנה העגלה ובמסלולי ההליכה והליקוט קצב הליקוט ינוע בין 120 ל 200 שורות ליקוט בשעה.
לסיכום – שיטת ה Multi Orders  מתאימה במקרים של ליקוט ידני של פריטים בסדר גודל קטן ובינוני. שימוש בשיטה זו – מעצים את התפוקות והפרודוקטיביות של הליקוט במחסן.
*הכותב הינו יצחק דנה, מנכ"ל חברת התכנון והייעוץ הלוגיסטית A.G.S.