כתבות כללי

Logistics of the last mile

Logistic of the Last Mile: short in distance - long on challenges
שוק ה e-Commerce והמסחר האלקטרוני בעולם, שהם טרנדים מסחריים ולוגיסטיים המתחזקים בעולם בצורה משמעותית מאד – גדלים בשנים האחרונות באופן ניכר. על פי ה- eMarketer, המסחר האלקטרוני B2C העולמי, יגיע ל -2.3 טריליון $ עד שנת  2017. זהו גידול עצום המביא הזדמנויות חדשות, לקוחות חדשים, אתגרים חדשים ופתרונות לוגיסטיים יצירתיים. אחד האתגרים הגדולים ביותר הנו השליטה על המייל האחרון. תשתיות לוגיסטיקה, תקנות כלכליות ופוליטיות, ותחרות רבה – הם המנוע ל Start-Up רבים בתחומים לוגיסטיים אלו.
המונח "המייל האחרון" ( Last Mile ), עפ"י ויקיפידיה, שימש במקור בתחום הטלקומוניקציה, אך מאז הוא יושם ונקלט כמושג ההפצה הלוגיסטית. מסתבר, שהובלת סחורות בים, באוויר וביבשה  הם בד"כ חסכוניים ויעילים באופן ביצוע המשלוח. עם זאת, כאשר סחורה מגיעה למרכז ההפצה, ההפצה והמסירה אל היעד הסופי הינה אתגרית מאד – והעלויות הן גבוהות בהתאם.  מחקרים שונים בארה"ב הראו שהשלב של ביצוע המשלוח האחרון ממרכז ההפצה לביתו של הלקוח, מהווה כ 28% מסך עלויות ההפצה הלוגיסטיות.
ישנם אתגרים לוגיסטיים להתמודד בכל חוליה בשרשרת האספקה, אך "המייל האחרון" עלול להיות המורכב והמסובך ביותר. אחד המאפיינים העיקריים של "המייל האחרון" הוא היבט של משלוח לביתו של הלקוח, המחייב את הקשר הישיר והבלתי אמצעי בין הספק לבין הצרכן. זה המקום שבו נוצר הקשר הפיזי בין הלקוח והספק והוא חייב להשתלב בחוויית הקניה של הלקוח שיבטיח קניה חוזרת מהספק. השליח המספק את הסחורה איננו רק הנציג של חברת השליחויות, אלא גם של כל החברות המשתתפות בתהליכי המכירה ושרשרת האספקה.
מאחר שלעיתים רבות הצרכנים\הקונים אינם נמצאים כאשר המשלוחים עשויים להגיע לביתם הפך נושא המשלוח ללא השגחה, לנושא משמעותי בין חברות שילוח כמו UPS, FedEx, USPS, DHL ועוד. נושא השארת חבילה ללא השגחה בסמוך לבית הלקוח, מעסיקה רבות את חברות המסירה כיוון והיא מעלה את חשיפת הפריט(ים) לתנאי מזג האוויר, וכן את הסיכוי לגניבה.
איך יכולת טכנולוגית עזרה?
חברת DHL מתבססת על מרכזי חלוקה באזורי המגורים השונים שבהם יתבצע איסוף עצמי של החבילות על ידי הצרכן. בשיטה זו קיימת יעילות רבה, מכיוון שאין צורך לתאם את המפגש בין השליח לצרכן, כל אחד מבצע את האופטימיזציה שלו וכך הצרכן יכול למשוך את החבילה מתי שנח לו תוך שביעות רצון גדולה. בשיטה זו מקבל הצרכן אימייל\הודעת טקסט עם כתובת האתר, מספר התיבה\לוקר ואת קוד הפתיחה.אמזון, המובילה את השוק הגלובלי בתחומי ה e-Commerce, משקיעה מאמצים רבים בפיתוח פתרונות יצירתיים בתחומי הלוגיסטיקה בכלל ובתחומי ה Last-Mile בפרט.
בעבר התבססה אמזון על הפצה באמצעות החברות הגדולותUPS\ FedEx, לאחרונה פורסם בוול סטריט ג´ורנל (WSJ) שאמזון החלה ביישום תוכניות עצמאית להפצה של ה-Last Mile בערים, הן באמצעות אופניים "מהיום להיום", והן ע"י הפעלת שרותי הפצה עצמאיים וחברת תעופה עצמאית בבעלותה של אמזון להפצת המוצרים בין ערים ומדינות.
שימוש בכלי טיס בלתי מאוישים Drones
לאחרונה, פורסמו תוכניות של גוגל, אמזון, DHL ועוד – לבצע משלוחי Last-Mile החל מ 2017 באמצעות רחפנים\כלי טיס בלתי מאוישים. בוצעו כבר ניסיונות מוצלחים בנושא. כולנו מצפים לראות את המשך הפתוח והחדשנות בנושא. נושא ה Last Mile מהווה כיום גם אתגר משמעותי בהודו ומזרח אסיה, שם המסחר האלקטרוני מתרחב בשיעור ניכר ונדרשת הפצה לאזורים צפופי אוכלוסין במיוחד.
לסיכום – קיימים אתגרים לוגיסטיים רבים מאד בתחומי ה e-Commerce  וכן בתחום ההפצה B2C אשר מתאפיינים במונח החדש Logistic of the Last-Mile.
*הכותב הינו יצחק דנה, מנכ"ל חברת התכנון והייעוץ הלוגיסטית A.G.S.