כתבות כללי

8 יישומים של מערכת ה-Logistic Billing

ספקי שירותים לוגיסטיים (LSP) וחברות אחרות בתחומי הלוגיסטיקה מתמודדים באופן שוטף עם העבודה הרבה הנדרשת לאיסוף מדויק של נתונים ורישום הפעילויות הלוגיסטיות שהם מבצעים עבור החברות המפקידות סחורות אצלם (DEPOSITORS), לצורך אחסון ליקוט והפצתם. כוח אדם ומשאבים רבים מושקעים כל חודש ע"מ לאסוף בצורה ידנית את הנתונים ולהכין את החישובים והניתוחים הנדרשים שיהוו את הבסיס להכנת חשבוניות החיוב. עבודה ידנית זו מושתתת על בסיס כמות עצומה של נתונים ואינה מאפשרת ביצוע תמחיר מדויק של הפעילויות. כתוצאה מכך עוסקים בדרך כלל בתחשיבים ובמחירים ממוצעים, אלו אינם משקפים נכונה את הפעילות האמתית המתבצעת ואינם יעילים כשנדרש לתמחר פעילויות במצב של תחרותיות רבה.
Logistic Billing הינה שיטה בה מנהלים את כל התחשיבים הנדרשים לחיוב המאחסנים\בעלי הסחורות באמצעות מערכות מחשוב, בזמן אמת, וזאת בהתאם למחירונים וחוזי שירות מפורטים ועפ"י מגוון רחב של פעילויות, אפשרויות, תנאים ומסננים. 
ספק שירותים לוגיסטיים הפועל ללא מערכת Logistic Billing ממוחשבת, מסוגל בד"כ לבצע רק חישובים ומחירונים חד ממדיים עם כמות קטנה של פרמטרים לחישוב. כמובן ש-TPL המעניק שירותים לוגיסטיים ל 20-50  DEPOSITORS עשוי לאבד שליטה על המידע החשוב לו ביותר – חיוב הלקוחות שלו.מערכת ה BILLING הלוגיסטית סוקרת ורושמת כל העת את כל הפעולות המתבצעות: פעולות ה-INBOUND הקשורות לקבלת הסחורות במרכז הלוגיסטי ומורכבות מבדיקות בקרת איכות ושירותי ערך מוסף בקבלת ופיזור הסחורה במדפים. פעולות ה-STOCK הכוללות את זמן אחסון הסחורה, ספירות מלאי ושירותי ערך מוסף באחסון. פעולות ה-OUTBOUND הכוללות את ליקוט הסחורה, אריזתה, הכנתה למשלוח, יצירת הדוקומנטים וכדומה.  להלן דוגמאות לפרמטרים שאפשר להפעיל במערכת Logistic Billing והשפעתם על תחשיבים אפשריים:
1. זמן קבלת הסחורה למחסן: בד"כ מבצעים חיוב (נניח במחיר של 100) על כניסה וקבלת מוצר. עם הפעלת מערכת Logistic Billing ניתן לתמחר את קבלת הסחורה בשעות המשמרת הראשונה במחיר של 80 וכאשר מתקבלת הסחורה בשעות המשמרת השנייה או השלישית, יחויב ה DEPSITOR לפי מחירון של 120 ו 130 בהתאמה. מחירונים אלו משקפים באופן נכון יותר את העלות השולית של ספק השירותים הלוגיסטיים.
2. צפי קבלה: ניתן לבדל מחירוני קבלת סחורה לגביהם נתקבלו מראש הודעות צפי על קבלה (ASN) לעומת מקרים שבהם מתקבלת הסחורה ללא תכנון והודעה מראש כמסוכם בחוזה המחיר ורמת השרות.
3. הזמנות דחופות: ניתן להבדיל במחיר בין ניפוק סחורה עפ"י לו"ז רגיל לבין ביצוע הזמנות דחופות וסופר-דחופות לפי העניין.
4. מחיר לפי כמות: ניתן להפעיל פילטרים על המחיר/כמות, אם במשלוח מסוים יתקבלו עד 15 משטחים אזי המחיר יהיה 100 , על תוספת משטחים בין 11 ועד 20 יהיה המחיר השולי או הממוצע 90 וכד'.
5. מחיר לפי כמות או נפח: ניתן להפעיל פילטרים על כמות/נפח, אם במשלוח מסוים יתקבלו עד 20 משטחים אזי המחיר יהיה 100 למשטח וכאשר הכמות הינה מעל 20 משטחים – אזי יחושב המחיר לפי נפח הסחורה (גם את הנפח ניתן לחשב אוטומטית).
6. תוספות מחיר: ניתן לקבוע תוספות מעבר למחיר הרגיל של סחורה שיש לנהל לגביה רישום של מספרים סריאליים, מספרי אצווה או ניהול FEFO של פגי תוקף.
7. תנאי אחסון :ניתן לנהל מחירונים שונים למוצרים שיש לאחסן בתנאי אחסון מיוחדים דוגמת, מוצרים רגישים לטמפרטורה, מוצרים בעלי אריזה מיוחדת, מוצרים שבירים, חומרים דליקים ונפיצים וכד'.
8. פעילויות ערך מוסף: ניתן להעמיס את מחירי פעילויות הערך המוסף המתבצעות במרכז ההפצה כגון: הדבקת מדבקות, הוספת תוויות, אריזה מחדש, פיצול אריזות, הוספת חומר פרסומי או טכני לסחורה ועוד.
פתרון מקיף ויעיל ליצירת Logistic Billing ניתן לקבל כמודול בתוך תוכנה לניהול מחסנים מסוג WMS. תוכנת ה WMS מתעדת את כל הפעולות המבוצעות עפ"י מאפיינים וזמני ביצוע ומהווה את בסיס הנתונים לתחשיבי ה-Logistic Billing. מערכת Logistic Billing הינה כלי ניהולי חשוב להנהלת ה TPL התומך בקבלת החלטות חשובות נוספות: סימולציה של תרחישים והפקת משמעויות לוגיסטיות, הכנת הצעות מחיר וחתימה על חוזי ביצוע ע"י מחלקת המכירות של ה TPL, ביצוע שינויים בשיטת התמחור במהלך החודש או תקופת החיוב, דיווח זמין ומעודכן לכל אורך התקופה של מצב חשבון ה DEPOSITORS עפ"י הביצוע המצטבר.
גם חברות אשר אינן ספקיות של שירותים לוגיסטיים כהגדרתם, יכולות ליהנות מהכלי החשוב של Logistic Billing, ומיכולתו להפיק תחשיבים ותמחירים של עלויות לוגיסטיות בארגון, לצד ניתוח והעמסה של הוצאות לוגיסטיות למחלקות/חטיבות בארגון וביצוע תרחישים וסימולציות של פעילויות לוגיסטיות עתידיות.
לסיכום : Logistic Billing  הוא אחד הכלים החשובים כיום לספקי שירותים לוגיסטיים המאפשר להם לתכנן ולנהל טוב יותר את הפעילות העסקית שלהם.
*הכותב הינו יצחק דנה, מנכ"ל חברת הייעוץ והתכנון הלוגיסטית A.G.S.