כתבות כללי

4 סוגי מערכות אחסון למשטחים- איך בוחרים במתאימה ביותר?

מערכות אחסון למשטחים
קיימים סוגים רבים של מערכות אחסון למשטחים. במאמר זה נעשה סדר במערכות השונות, נסווג אותן מבחינת אופי השימוש וסוג האחסון ומאפיינים חשובים נוספים. סוגי מערכות האחסון:
1) מערכות אחסון סטטיות.
2) מערכות אחסון דינמיות.
3) מערכות אחסון נעות.
4) מערכות אחסון אוטומטיות.
כל אחת מהשיטות המקובלות שלעיל, נבדלת מהשיטות האחרות על פי מספר מאפיינים כגון: אפשרויות הגישה למשטח בעת הפיזור והליקוט של המשטחים (Direct Access/FIFO/LIFO), כיוון כניסת המלגזה למשטח וכיוון אחסון המשטח במערכת, ניצולת ואופטימיזציה של נפח האחסון במחסן (אלו מושפעים מסוג המערכת האחסון, עומקה, מספר המעברים ורוחבם, סוג המלגזה) ועוד. 
מערכות אחסון סטטיות
א. מערכת האחסון Pallet-Racking הינה מערכת האחסון הנפוצה ביותר, הן בגלל מחירה הזול והן מפאת שזמני האספקה וההרכבה שלה הם המהירים ביותר. אופטימיזציה במערכות אחסון ה Pallet- Racking מושפעת מאד מסוגי המלגזות בשימוש במחסן.
ב. מערכת האחסון Drive In- עד לפני כ 10 שנים, מערכות הדרייב אין היו נפוצות מאד לאחסון מוצרים בצפיפות גבוהה והיו בשימוש בחדרי קירור ועבור סחורות באחסון ארוך טווח. חוסר הגמישות בשימוש בדרייב אין והופעת מערכות חדשות, גרמו לירידת השימוש במערכת זו. ישנם שני סוגי מערכות : דרייב אין – עם חזית כניסה אחת. ודרייב תרו – עם 2 חזיתות כניסה משני צדדי בלוק האחסון.
מערכות אחסון דינמיות
א. מערכת אחסון משטחים דינמית Flow-Racks- למערכת יש צד לכניסת המשטחים וצד ליציאה (FIFO). יש להקפיד על משטחים טובים ועמידים. לתפעול מערכת ה- Flow-Racks נדרשים אביזרים רבים כגון: גלילי האטה, מנתבי משטח, מעצור משטח ומעצור משטח שני.
ב. מערכת אחסון משטחים דינמית Push - Back- עד לפני כ-5 שנים מערכת הפוש-בק הייתה המערכת הטרנדית ביותר לאחסון מוצרים בצפיפות גבוהה (HD). ישנם 2 סוגים של מערכות פוש-בק: גלילים ועגלות. יתרונות ה פוש-בק על פני הדרייב-אין בולטים בכך שכל מפלס בפוש-בק הוא עצמאי לחלוטין, לעומת הדרייב-בו כל מפלסי הרחוב צריכים להיות בד"כ מיועדים לאותו SKU.
ג. מערכת אחסון משטחים דינמית Radio – Shuttle- מערכת זו (לה שמות רבים) הינה ללא ספק המערכת הטרנדית ביותר כיום בתחום אחסון משטחים בצפיפות גבוהה ( HD ). ניתן להתקין את המערכת גם ע"ג מערכת מידוף דרייב אין תוך כדי החלפת מסילות המטען, שכן המערכת היא חצי אוטומטית. ניתן להתקינה לעומק רב של כ-50 מטר ולגובה רב התלוי במלגזה, וניתן לתפעל את המערכת עם כל סוג של מלגזה. מערכת הרדיו-שאטל הינה כאמור טרנדית כיום בתחומי הלוגיסטיקה ולה מספר רב של יישומים.
לסיכום, סקרנו במאמר זה שתי קבוצות עיקריות של מערכות אחסון למשטחים: מערכות סטטיות ומערכות דינמיות שבהן יש מספר רב של פתרונות אטרקטיביים לאופטימיזציה של האחסון.
*הכותב הינו יצחק דנה, מנכ"ל חברת התכנון והייעוץ הלוגיסטית A.G.S.