כתבות כללי

10 המלצות להגדלת הפרודוקטיביות בתפעול מרכז לוגיסטי

הגדלת תפוקת מחסן היא בראש סדר העדיפויות של מנהלי מרכזים לוגיסטיים בכל מקום. נשאלת השאלה:  מהי השיטה היעילה ביותר להגדלת התפוקות במרלו"ג? עם כל כך הרבה משתנים כמו תנאי עבודה, כוח אדם, עומסי עבודה, עונתיות, תזמון, ספקי צד שלישי, מוצרים חדשים ועוד - איתור הנושאים האמיתיים בהם כדאי להתמקד לצורך התייעלות עשוי להיות קשה ומאתגר. יתרה מזו, ביצוע שינויים בתחומים רבים מדי בבת אחת עלול להיות צעד הגורם לבלבול, וכתוצאה מכך להשפעה הפוכה מן הרצוי- ירידה בפריון.  בעוד שהאסטרטגיה הטובה ביותר לשיפור הפרודוקטיביות במרלו"ג עשויה להשתנות מחברה לחברה, בוצע בנובמבר 2015 סקר בין מספר מנהלים לוגיסטיים בכירים מובילי דעה בתחומם, שהתבקשו לענות ולהמליץ על השאלה הבאה:
"מהי הדרך היעילה ביותר - להגדיל את תפוקת מחסן?"
להלן 10 ההמלצות של המומחים בתחום:
המלצה מספר 1 : הדרך היעילה ביותר הינה בבחירה והשקעה במנהל מרלו"ג מתאים! מנהל שיש לו יכולת משמעותית לנהל ביעילות את כל ההיבטים של המרלו"ג ושיהיה מסוגל לטפל בנושאים המרכזיים הבאים: א. הגדרה ותפעול מערכת תהליכים לוגיסטיים לניהול מחסן תוך גידול מתמיד בפריון ובקרת מלאי בזמן אמת. ב. הפחתת עלויות עבודה כוללות במרלו"ג תוך יישום פרקטיקות מוצלחות, נהלים וטכנולוגיות חדשות ע"מ לנצל משאבים באופן אופטימלי. ג.  עליו להיות בעל הבנה עמוקה של מטרות החברה, הסביבה העסקית, דרישות השוק והלקוחות תוך הבנת המשמעויות הנגזרות לגבי רמת השרות הנדרשת. ד. מנהל שיפעל לקיום מורל טוב של צוות העובדים וקידומם, תרך שמירה על ניהול תקין של המרלו"ג, על איכות, תקציב ובטיחות העובדים.
המלצה מספר 2 :  הכל מתחיל ומסתיים במדידה וניהול KPi´s.  הדבר החשוב ביותר שיש לזכור הוא ...  לא ניתן לשפר משהו שלא נמדד,
What is not measured – Can not be managed. אפשר למדוד הרבה דברים ולהשקיע אנרגיות רבות במדידה, מדידה נכונה היא זו המסייעת בשיפור מתמיד תוך כדי ידיעת תוצאות רלוונטיות. לכן יש להגדיר ולעקוב בצורה מושכלת אחר KPI´s המובילים להגדלת האופטימיזציה והיעילות: דע מהם הכלים למדידה של כל אחד מהפרמטרים הנמדדים, דע מהו מדד הבסיס בו התחלת, דע מהם היעדים בכל אחד מהפרמטרים הנמדדים. טיפ: אל תגזים במדדים. עדיפים 6-5 מדדים ברורים ונגישים שיניעו להצלחה טובה יותר מאשר כ 10-20 מדדים שיהיה קשה לעקוב אחריהם ולנהל את מדידתם.   פרסם לעובדים את תוצאות המעקב על פי המדדים!
המלצה מספר 3 : יש לחשוב לגובה ולא החוצה (מהקופסא...) ולהתאים את מערכות האחסון לאופי הסחורות. כלומר, יש לנצל באופן אופטימלי את גובה המרלו"ג וגובה המפלסים לצד צמצום גובה מיותר של מפלסי אחסון וצמצום מעברים למינימום האפשרי, מומלץ שימוש במעברים צרים.
המלצה מספר 4 : בחן באופן מתמיד את קצב היציאה של המוצרים, נהל כללי ABC ו\או פרטו, עדכן באופן תדיר את מיקום המיקומים במרלו"ג ע"מ לבצע אופטימיזציה של מסלולי הליקוטים.
המלצה מספר 5 : יש ליישם אסטרטגיות של תהליכים דינמיים במרלו"ג. יש לנתח את מאפייני הסחורות, סוגי ומאפייני ההזמנות וכמותם ובצע ליקוט מותאם לכל סוג של מאפיינים. יש לקבץ ולאחד רכיבים המשמשים לעתים קרובות יחד לערכות\קיטים.
המלצה מספר 6 : קיים פגישות צוות קבועות עם העובדים לניתוח המצב במרלו"ג ואפשר להם להציע הצעות ייעול. דון עם צוות המרלו"ג בשאלה כיצד הם חושבים שהם יכולים לשפר ולייעל את העבודה (העובדים במחסן הם המומחים בעבודתם, יותר מאשר כל אחד אחר). חשוב הוא שכל רעיון טוב ייושם, והתוצאה תהיה שיפור המוטיבציה שלהם לצד הקטנת כמות הנשירה של עובדים.
המלצה מספר 7 : יש להטמיע במרלו"ג תוכנת WMS מתאימה לפעילות הנדרשת. זהו ללא ספק האמצעי האפקטיבי ביותר להגדלת התפוקה הכוללת, תוך הפחתת העלויות והגדלת הרווחיות. 
המלצה מספר 8 : ישנם שני נושאים חשובים באמת : 1. החזר ההשקעה ROI על השקעות לוגיסטיות. 2. שמירה על רמת שרות נאותה בהתאם לאסטרטגיה של החברה. יעילות אמיתית אינה נמדדת במונחים של עלות-חיסכון אלא במונחי רמת שרות: יש לספק את המוצר הנכון, במקום הנכון, בזמן הנכון, בעלות הנכונה ובאיכות הנכונה.
המלצה מספר 9 : אנחנו נמצאים בתקופה של מהפכות טכנולוגיות, המרלו"ג צריך להיות מוכן לשינויים מהותיים בטכנולוגיות של סחורות נמכרות ואמצעים בהם המרלו"ג משתמש.
המלצה מספר 10 : יש להבטיח ולוודא שהמוצרים הנמכרים ביותר ניתן להגיע אליהם באופן הקל והמהיר ביותר.
לסיכום, אני ממליץ ללמוד מבעלי ניסיון. כל אחד רשאי לקחת מן הדברים את העיקר – ולהשיג את היעד הנכסף: הגדלת היעילות והפרודוקטיביות בתפעולו של המרכז הלוגיסטי.
*הכותב הינו יצחק דנה, מנכ"ל חברת הייעוץ והתכנון הלוגיסטית A.G.S.